Arkadia trollar med rök. Foto: Olov Holtén

Vad är professionell underhållning?

Om du köper en billig cykel för en tusenlapp och har som avsikt att tävla i ett tungt cykellopp kommer du med största sannolikhet att stöta på problem. Det är skillnad på professionell utrustning och utrustning ämnad för att cykla fram och tillbaks till affären. Detta gäller såklart också för min bransch – underhållning. Trots det är det ofta priset som är den största faktorn som styr köparens beslut, och det är rimligt att hålla i sina pengar och vara sparsam, men ibland kan sparsamhet leda till höga kostnader. Jag tänker här diskutera poängen med att hyra in professionell underhållning till ditt event och vad du faktiskt får för pengarna.

Ett försök att definiera professionell?

Först och främst måste jag definiera vad jag menar med en professionell underhållare. Enligt mig, och många andra som funderat kring begreppet, går det att förtydliga i tre kategorier.

Yrke

Du har ett yrke, alltså en profession. Om du har de kompetenser som krävs för att snickra kan du kalla dig snickare. Därav är du en professionell snickare. Det säger egentligen ingenting om huruvida du är bra på det du gör. I min värld finns det ganska många som tar betalt för att trolla och därmed skulle kunna kalla sig för professionella. Det är också en av anledningarna till att jag inte tycker att denna kategori riktigt räcker till.

Inkomst

Om en artist dessutom enbart (eller nästan enbart) lever på sitt yrkesutövande börjar vi närma oss en bättre beskrivning av vad professionell faktiskt innebär. Genom att endast leva på trolleri blir livet präglat av att göra ett bra jobb för att kunna få mat på bordet. När gigen slutar att enbart vara kul utan också är en nödvändighet för ens överlevnad skapas en piska en ganska stor förändring på ditt sätt att se på yrket och vad det faktiskt är du håller på med.

Att jobba heltid med något som tidigare var en hobby och en passion förändrar sakteligen din inställning till vad det är du håller på med. Du inser sakta men säkert att vara artist på heltid innebär enorma uppoffringar på det som vanliga människor kallar fritid. Som artist har jag inte längre helger när andra har det. Jag jobbar på högtider och jag kan aldrig komma på din fest – därför att jag jobbar troligen på en annan.

Problemet med kategorin inkomst är att en artist såklart kan välja att skaffa hela sin inkomst från sitt valda yrke, men också leva i en bil med omkostnader på 1000 kr i månaden.* Någonstans handlar begreppet professionell också om att du gör flera gig i månaden och tjänar en rimlig summa pengar på det. Samtidigt är det alltid snårigt att definiera någons professionalism på dennes inkomst. Det kan handla så mycket om vilka val och prioriteringar som personen har. Jag har den största respekt för människor som väljer att inte leva sina liv efter samhället normer. Därför kommer den tredje kategorin in på spelbanan, likt en skön tackling från höger.

En bild på pengar av olika sort

Skicklighet

Den absolut viktigaste kategorin är att vara skicklig på sitt yrke. Att vara en duktig snickare, en skicklig trollkarl eller en makalöst inspirerande föredragshållare. Men vad innebär det att vara skicklig? Det handlar inte bara om att vara skicklig på att utföra de färdigheter som självklart kopplas samman med yrket (att trolla) utan det handlar om så mycket mer. Kundkontakter, kunskaper om olika scener och hur olika shower fungerar på dem, att vara påläst och att känna till sina begränsningar. Allt detta, och mycket mer, gör en artist till en skicklig yrkesutövare. Detta är vad som gör artisten professionell.

En snygg avgränsare

Ett professionellt förhållningssätt

Att vara professionell är inte ett färdigt paket eller en etikett som någon titulerar sig med. Det är en livslång process att ständigt förhålla sig till. Det är en långsam process där kunskaper och erfarenheter från dina och kollegors framgångar och misstag skapar en ständigt växande kunskapsbank.

Det är en långsam process där kunskaper och erfarenheter från dina och kollegors framgångar och misstag skapar en ständigt växande kunskapsbank.

Denna kunskapsbank skapar den trycgghet du som kund behöver för att kunna lita på och utgå ifrån att jag gör ett bra jobb. Jag ska försöka sätta fingret på några av de viktigaste punkterna i detta förhållningssätt.

Prioriteringar & tid

Eftersom trolleri är det enda jag sysslar med innebär det att en bokning är det viktigaste som finns för mitt företag och mig. Jag kämpar inte med ett annat arbete och jag kan därför spendera precis den mängden tid som behövs för att göra ditt arrangemang så bra som möjligt. Det spelar ingen roll vad som händer, jag att finnas på plats, i god tid och utföra det uppdrag vi kommit överens om.

Fokus

Att ha rätt fokus är en av svårigheterna som nybliven artist. Artister har en tendens att ha ett stort ego och känsla av att de är viktigast i världen. Alla artister har vid ett eller flera tillfällen kört över den planerade scentiden. Ibland kan det vara helt OK att uppträda fem minuter längre än vad som var planerat och ibland kan det skapa enorma problem. Som nybliven artist är det rätt vanligt att ha så mycket material man vill testa och känslan av att äntligen få stå på scen är överväldigande. Det innebär att artisten i fråga uppträder i huvudsak för sin egen skull. Fördelen med att anlita ett proffs som jobbat med underhållning i många år är att detta inte kommer att hända. Du kan med säkerhet veta att artisten står på scen för din och ditt events skull.

Folk som somnat på teatern

Den skillnaden i fokus gör också att artisten är mycket mer lyhörd för vad ditt arrangemang behöver. Ibland är det så att ett uppträdande behöver kortas ner med tio minuter för att hela kvällen ska bli fantastisk. En professionell artist kan mycket väl känna ett litet stygn av smärta i sitt inre då vissa delar av den planerade showen måste strykas. En amatör eller mindre rutinerad artist kommer att försöka klämma in hela sin show ändå – för sin egen skull. Den professionella artisten vet att det kommer en ny show inom kort och därmed är det enkelt att prioritera rätt.

Eftersom kunden är i fokus och syftet med min medverkan är klar och tydlig kommer också många problem som skulle kunna uppstå att vara lösta innan de ens dyker upp. Jag vet exempelvis vad det innebär att uppträda på en restaurang där personalen vill vara effektiv och passa på att duka undan medan jag står på scen. Genom att komma till arrangemanget i god tid för att lära känna kvällens serveringspersonal och prata med dem om hur deras plan för kvällen ser ut och hur vi kan hjälpa varandra för att få alla parter nöjda, undviker jag massor av onödiga problem som annars lätt skulle uppstå. Sådana saker kan framstå som bagateller, men tro mig, så är det inte. Det är sådana här små saker som du som kund aldrig ser som skiljer proffs från amatörer.

Inga ursäkter

En professionell artist står för den produkt som levereras. Bland nybörjare hör du ofta snack om huruvida publiken var bra eller inte. Det är ett tydligt tecken på att du inte har med ett proffs att göra. Självklart är det skillnad på publik och publik men om en show är tillräckligt inkörd och artisten är tillräckligt rutinerad, så spelar åskådarnas sinnesstämning mindre roll. Sedan ska jag inte sticka under stol med att det är enklare att underhålla glada människor än ett gäng som precis fått sparken.

Ett meme om ursäkter

Denna attityd innebär att de gånger något blir fel slipper du lyssna på en rad ursäkter som försöker förklarar varför det blev som det blev. En professionell artist tar helt enkelt ansvar för vad som hänt, och ser det som sin främsta uppgift att lösa problemet och se till att slutresultatet, dvs eventets helhet, blir så bra som möjligt. Eventuella problem kommer dessutom att lösas fort då jag med stor sannolikhet varit med om något liknande förr, vilket leder oss till nästa punkt.

Erfarenhet

Processen jag nämnde i början av denna artikel skulle också kunna sammanfattas av att du har en väldigt stor erfarenhet. Men att vara erfaren är en sak. Att använda dessa erfarenheter på ett medvetet sätt är en annan. Professionella artister gör misstag hela tiden – men de gör inte samma misstag mer än en gång.

Professionella artister gör misstag hela tiden – men de gör inte samma misstag mer än en gång.

Det betyder att du slipper betala för de mest självklara misstagen som alla nybörjare gör. Du slipper vara den som är delaktig i att betala artistens utbildning. Det innebär också att den professionella artisten vet vad som fungerar och vad som inte fungerar. Jag har hamnat i situationer där min show blivit bokad och jag på plats insett att mitt upplägg inte kommer att fungera. Denna erfarenheten bär jag med mig och antingen har jag hittat en lösning eller så har jag tagit ett beslut att det forumet inte passar mig. Om en kund frågar efter en viss typ av uppträdande och jag vet sedan tidigare att det inte kommer att bli bra – så säger jag det. Ibland innebär det att vi styr om det upplägg som finns. Ibland innebär det att jag skickar vidare kunden till en kollega som har den specificerade expertisen. Att känna till sina styrkor och svagheter är en av de viktigaste egenskaperna hos en professionell artist.

Att känna till sina styrkor och svagheter är en av de viktigaste egenskaperna hos en professionell artist.

Slutligen

Det lär fortfarande vara så att en av de viktigaste aspekterna i att välja rätt underhållning för ditt event kommer att vara prislappen. Det har jag full förståelse för. Men tänk på att ibland kan ett lågt gage vara det samma som ett dyrt pris på ditt evenemang.

 

En snygg avgränsare

*Jag vill här poängtera att det på inga sätt är fel att välja att leva i sin bil eller på soffor runt om i världen och försöka minimera sina egna omkostnader. Många fantastiska gatuartister jag känner jobbar just på det viset.

Leave a Reply

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.