Charlie Chaplin regisserar

Att arbeta med regissör

Rutiner du gjort i åratal och som känns helt och fullt genomarbetade – är sällan det om du enbart använt dig själv och din publik som referenspunkt. Att lyssna på andra gör att dina nummer kan nå helt nya höjder.

Vikten av regi

När jag jobbade med Magikergränd i Visby mellan åren 2012-2015 upptäckte vi något som egentligen var självklart. Vi i ensemblen gjorde massor med föreställningar varje dag – och vi såg varandras föreställningar utvecklas och förändras. För trollkarlar som nästan alltid jobbar ensamma var detta en stor grej. Plötsligt kunde vi börja jobba aktivt med att förbättra varandras material. Vi började titta på scengestalter, på manus och på dramaturgi. I kort innebar det att showerna blev bra mycket fortare än vad som annars skulle ske.

Att ta steget ännu längre och aktivt arbeta med en regissör i en replokal, istället för att stå ensam i egen kammare är enormt. Skillnaden på resultatet blir också den enorm.

Att anlita en regissör kan vara en kostsam historia såväl ekonomiskt som tidsmässigt. Det är viktigt att välja rätt person för jobbet så att du inte arbetar emot det uttryck du är ute efter. Det kan däremot vara väldigt lärorikt att jobba med en regissör som inte alls kan något om ditt fält, exempelvis någon som inte har någon som helst aning om hur trolleri fungerar. Det kan ge massor av nya infallsvinklar och öppna ögonen för båda parterna.

Arkadia känner efter

]I am a typed director. If I made Cinderella, the audience would immediately be looking for a body in the coach.
-Alfred Hitchcock

Hösten 2017 hjälpte jag och Nalle Laanela Daniel Oja från Nordcirkus med hans föreställning ”Viktors Vidunderliga Värld”. Föreställningen var i huvudsak en nycirkus-show anpassad för barn i olika åldrar. Daniel ville å ena sidan få hjälp av Nalle och hans gedigna clownkunskaper. Han ville också få föreställningen att bli mer magisk. Det var där jag kom in.

Vi arbetade intensivt under en vecka och vid flera tillfällen hände det att Daniel och Nalle var nöjda med en scen, men jag såg att trolleriet led. Därför fick vi jobba vidare med saker ingen av dem tänkte på. Ett av dessa tillfällen var när en tygbit skulle trollas bort. En till synes enkel grej – men det fanns så mycket mer att hämta där. Det resulterade i två extra timmar med en duk och en del frustration. Scenen blev sedan helt fantastisk. Det berodde såklart också på att Nalles kunskaper i clown dessutom gav de magiska rörelserna mening till scenen. Hade jag inte varit i rummet hade inte den scenen utvecklats – och det berodde på att Daniel haft modet att ta in två personer med olika perspektiv.

Daniel Oja förbereder sig för att stå på händer.

Förberedelser och attityd

Det bästa sättet att få ut så mycket som möjligt med tiden tillsammans med din regissör är att vara förbered på vad som ska tränas in. Det innebär att all utrustning bör vara så klar det bara går, att kostym existerar och att du gärna har ett manus. Alla dessa delar kan såklart vara olika utvecklade beroende på var numret du ska utföra befinner sig. Är det en ny karaktär och helt nya trick kan det finnas en anledning till att inte ha lagt ner allt för mycket möda på specifika problem då ert arbete mycket väl kan göra att en gammal idé kastas och nya skapas.

Undvik däremot att lägga för mycket tid på att lösa specifika problem – där du vet att det är något som går att ordna hemma i din egen kammare. Då är det bättre att gå vidare och fokusera på helheten istället.

Jag tror att vi alla är olika i hur vi lyssnar på våra medmänniskor. En del lyssnar med kritiska öron, andra med ett öppet sinne. Jag själv tillhör gruppen människor som alltid ställer mig kritisk mot vad jag hör. Troligen kommer det från såväl utbildning som sociala situationer. Mitt kritiska sinne är väldigt bra att ha, men jag har lärt mig att så inte alltid är fallet. I kreativa processer är det ALLTID bättre att gå in med ett öppet och accepterande sinne. Vid regi är detta extra viktigt.

Arkadia som Baronen på Liseberg 2019
Foto: Isuru Jayasuriya

Jag vet att det är riktigt tufft vid tillfällen att säga JA istället för NEJ. Jag har lärt mig att lägga allt ego och, till viss del, alla egna åsikter åt sidan. Lita på din regissör. Hen ser troligen något som inte du ser så därför är det bra att lyssna, testa och experimentera. Det är därför du är där. I slutändan är det ändå alltid du som beslutar över hur ditt nummer kommer att se ut. Ett spår som din regissör börjar följa kan mycket väl skapa något du absolut inte själv tänkt.

En sådan sak blev väldigt tydligt i höstas när jag och, vår ständiga regissör för Liseberg, Wille Christiani arbetade fram en helt ny karaktär som dessutom skulle framföra två helt nya nummer. För att göra det hela lite tuffare var karaktären ”Baronen” dessutom delad i två vilket i realiteten innebar att vi utvecklade två karaktärer. Det var utan tvekan det absolut svåraste jag någonsin gjort på scen. I en så frustrerande process som detta var försökte jag, med viss framgång, att vara så lyhörd jag kunde. Något som tog all kraft jag hade. Slutresultatet är något som jag verkligen är glad för och känslan av att ha utvecklats så mycket är värd all slit!

Den egna regin

The creation of something new is not accomplished by the intellect but by the play instinct acting from inner necessity. The creative mind plays with the objects it loves.

-Carl Jung

När ert arbete i replokalen är klart innebär det inte att du är färdig med jobbet. Det återstår mycket arbete med numret framför och bakom ridån. Resultatet som du och sagda regissör gjort behöver marineras ett tag och sedan bearbetas. Personligen gör jag helst det i ensamhet där jag kan ställa upp all utrustning och både stega igenom materialet och testa de olika tonfallen eller gesterna vi jobbat med.

Jag vet att det kan ta emot att dra på sig hela kostymen, framför allt som du likt mig ibland har ganska omfattande kostymer, smink och annat elände. Saken är den att utan alla de faktiska detaljer som din kostym utgör – vet du inte säkert om ditt material kommer att fungera. Jag har flera gånger stött på patrull kring så enkla saker som att ett halsband gör att en viss rörelse inte fungerar, eller att mitt headset plockar upp ett ljud som röjer en hemlighet. Trolleri, men kanske också andra konstformer påverkas något makalöst av yttre faktorer. En liten förändring kan göra att ingenting fungerar. Därför är det viktigt i ditt egna arbete att inte glömma bort repetition och egen regi i full kostym, gärna med rätt ljud och ljus.

Slutligen

När hela den resan är klar återstår det att lyssna på den sista regissören i processen. Det är din publik. Du kommer att höra vad de tycker och tänker varje gång du uppträder. Att skriva om det kräver dock en helt egen artikel. Är du sugen på att läsa en sådan – eller du fick någon annan tanke eller idé – skriv då gärna en kommentar nedan.

One comment

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.