En teater från 1800-talet

Ta kontroll över din scen

Hur många gånger har jag inte hört artister som beklagar sig över att deras förutsättningar på scenen är katastrofala? Saken är den att de flesta scener är rätt dåliga för skådenummer, allt är designat för musik. Men vad kan vi då göra för att lösa problemet, istället för att bara beklaga sig?

Continue reading »
Arkadia utför bägarspelet

Historiskt korrekt

Hur historiskt korrekt bör underhållningen vara på en historisk marknad, och var betyder det begreppet egentligen? Spelar det någon roll, och för vem spelar det roll? Detta är frågor jag försöker få ordning på i denna artikel.

Continue reading »
Arkada inlindad i kedjor

Scengestalter

Hur kan du veta om din föreställning börjar bli bra? Kanske är det inte så svårt: du känner det i hela kroppen, du börjar märka det på din publik och arrangörerna bokar dig igen. Det finns en annan faktor – en som är mer sublim men som jag har märkt mer och mer under åren. Jag kallar den för ”Scengestalter”.

Continue reading »
Vinnare av Mitt företag 2016

En intervju med Mitt Företag

Aldrig i hela mitt liv har jag varit någon annan än den jag är. Jag har inte lyssnat när jag var 14 år och kommer inte att börja lyssna nu. Jag kan ge många exempel på hur mina intressen för rollspel, trolleri och konst har omsatts i projekt som lett till såväl inkomst, roliga äventyr och nya möjligheter.

Continue reading »
Bild på Arkadia i Mysterias vinjett

Artistnamn

Harry Houdini, Chung Ling Soo och Max Maven är alla namn på magiker som valt att jobba under ett annat än sitt egna namn. Hur kommer det sig och vilka för- och nackdelar finns det med artistnamn i förhållande till faktiska namn?

Continue reading »
Publiken applåderar

Applåders vara eller icke vara

Vad betyder applåder egentligen? Är det något publiken vill ge mig som artist – eller är det något jag vill ha av publiken? I den bästa av världar är applåder, hurrarop och visslingar ett sätt för föreställningen att bli interaktiv. Det är ett sätt för publiken att kommunicera till artisten att de du gillar vad du ser. Du gör det dessutom utan att bryta det oskrivna lekkontrakt som finns mellan artist och publik.

Continue reading »