Arkadia med en kortlek

Hur ser din scen ut?

”Gamla koffertar från din lokala loppis, förvaringsmöbler från IKEA och glittriga trolleritrick från 1987.” Så skulle jag vilja beskriva allt för många scenbilder jag har sett de senaste åren. Jag önska av hela mitt hjärta att alla scenkonstnärer där ute kritiskt granskade den utrustning som står på scenen.

En snygg avgränsare

Karaktär och tema

Oavsett hur du ser på saken så berättar alltid din rekvisita, dina kläder, ditt utseende en historia på scenen. Din scenbild ger dig inte bara möjligheten att i ett tidigt skede berätta för publiken vad det är du ska göra – den har också möjligheten att förstärka din karaktär. Artister med en tydlig bild över vem de är har oftast väldigt lätt för att hitta saker som passar in på sin scen. Andra har svårare att se att en scenbild kan skära sig. Det handlar om helheten och hur delarna av denna helhet spelar tillsammans.

Tänk igenom vad din show handlar om, vilken karaktär du är, vilken tid du kommer ifrån och hur publiken kommer att uppfatta dig. När du har en klar bild av det kommer urvalsprocessen för just ditt tema att bli klart som korvspad. Kanske är du inte där än. Kanske håller du fortfarande på att leta efter just ditt scenuttryck. Då tror jag att denna artikel kan hjälpa dig.

Färgval

Om du inte riktigt vet vem du är, låt oss börja med något väldigt konkret – FÄRG. Vilka färger har din scenkostym? Vilka färger har din utrustning? (Om du har någon sådan.) Vilka färger gillar du? Vilka färger syns bra mot den typen av bakgrunder du brukar uppträda mot.

Arkadia med medhjälpare

När du svarar på dessa frågorna kan du enkelt börja här. Ställ upp dina väskor, rigga dina prylar och häng upp din kostym. Vad kan du göra åt showen bara genom att köpa några burkar färg och en pensel? Om du är en av dessa magiker (främst barntrollisar) som behöver en plats att dumpa dina prylar efter varje trick – och du kommit på att IKEA har fantastiska ”pack-small” tvättkorkorgar, då är det just dig jag skriver till! Färga eventuellt tyg, måla de ytor som får det att se ut som att den kommer från IKEA och kanske kan du vara lite avancerad och trycka dit ditt namn på tyget.

Den glittriga folien från 1987 är skavd – och helt ärligt – trolleriprylar ser generellt ut som skit! Det finns inga ursäkter. Fram med sandpapper, färg och pensel!

Kolla sedan över dina trick du brukar göra. Finns det något du kan göra här för att få det att smälta samman och skapa en helhet i din scenbild? Kanske gör du några klassiska trick med lådor som du köpt begagnat på MIC:s auktion. Sådana fynd brukar vara väldigt enkla att anpassa efter den show du har skapat.

Väskor

Personligen älskar jag gamla resväskor från 40-talet, doktorsväskor från sekelskiftet och Amerika-koffertar från 20-talet. Det händer att jag har sådana väskor uppe på scen – ganska ofta faktiskt. Främst när min show går i dessa färgtoner och jag har några av alla mina sekelskiftskostymer på mig. Till vårt varietésällskap Karneval exempelvis är dessa väskor helt briljanta.

Gaston balanserar en boll på en pinne. Bakgruden är full av väskor med text på.

De gånger jag uppträder i min moderna kostym passar inte dessa väskor in alls. Temat på showen skulle inte hålla ihop. Därför har jag också andra väskor. Moderna flight-cases använder jag rätt ofta, och ibland undviker jag väskor helt och hållet.

Vad jag vill säga är att bara för att någonting är snyggt, praktiskt eller redan i dina ägor – betyder det inte att det också ska få följa med dig upp på scen!

Väskor är också en utmärkt plats att skriva information om vem du är eller vad din show heter. På så sätt blir väskan unik och tydligt kopplad till dig. Det stärker dig som artist, ditt varumärke och ditt produktionsvärde.

Scenkostym

Nu låter du blicken fästas på din scenkostym. Vad gör du för show egentligen och vad vill du berätta för din publik? Klär du dig efter vad som är bekvämt och har rätt sorts fickor – eller har du tagit ett medvetet och konstnärligt beslut och därefter anpassat dessa kläder till de krav dina trick har?

Foto: Per Helander - Arkadias Skor

Fundera på hur du själv ser ut. Är du lång, kort, tjock eller smal? Är du fotosnygg eller småful? Oavsett vad du är så kommer du att stå inför hundratals människor – och jag är ledsen att säga det – men ditt utseende spelar roll. Inte på så sätt att du måste se ut si eller så. Absolut inte! Du bör däremot vara medveten om hur du ser ut och utnyttja de särskiljande drag du har.

Jag ser själv ut som en seriefigur med galet stor näsa. Jag har valt att helt omfamna det och förstärka alla de drag som framhåller just de egenskaperna.

Låt sin scenkostym lyfta fram dina starka egenskaper och få dem att bli tydliga. Du berättar alltid en historia i allt du gör på scen. Gör historien så tydlig som möjligt. Och du, glöm inte skorna! Ge dem en extra tanke.

En snygg avgränsare

Varför bry sig?

Den här processen kan ta en stund och det kommer att kosta dig tid och pengar. Så varför ska du göra det? Anledningen är enkel. Din show ökar i produktionsvärde, vilket betyder att din föreställning blir mer professionell. Det innebär att du blir tagen på större allvar, du ökar trolleriets anseende och förhoppningsvis kan du också tjäna mer pengar. Självklart handlar den sista biten väldigt mycket om att också hålla en kvalitet på innehållet i showen. Yta är verkligen inte allt. Men i den här branschen är yta ganska mycket.

4 comments

  1. Än en gång en jättebra och tänkvärd artikel av någon som i mitt tycke har god smak. Jag tycker väl allra bäst om din medeltida scenografi

    1. Tack så väldans! Jag gillar också min medeltida scenografi, speciellt den till min mirakelmedicin. Dock är jag extra kär i vår 1800-tals scen som vi skapar med Karneval. Till nästa sommar kommer den att nå nya höjde dessutom.

  2. Mycket bra skrivet! Jag tycker ofta att när scenbild och dramaturgi saknas eller inte är planerade blir trolleri nästan alltid ett förevisande att ett trick eller experiment där publiken ska luras, vilket ofta inte blir speciellt lyckat. Ser fram emot fler artiklar inom ämnet 🙂

    1. Håller helt med dig! Såklart påverkar manus, regi, materialval osv också, men redan vid anslaget av showen får man en känsla av vad som ska bjudas. Tack för dina fina kommentarer. Jag har planerat en serie artiklar kring ämnet ”Produktionsvärde” och detta är första delen.

Leave a Reply

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.