De senaste dagarna har jag hamnat i flera samtal om stöld av material. Det har handlat om allt från småsaker till stora projekt som kostat 100 000-tals kronor. Delvis på grund av det återkom en gammal tanke kring vad du som artist kan göra för att undvika att hamna nära en gråzon av stöld och allt för omfattande inspiration. Jag ska berätta om de böcker som hjälpt mig från det destruktiva beteendet att använda andras material.
När jag började med en scenkonst som 14-åring hade jag såklart inte en tanke på hur en show var uppbyggd. Jag funderade inte heller speciellt mycket på vem som kommit på vad, vad jag kunde för tricks eller hur dessa användes. Jag tränade jonglering, lärde mig trick från böcker, via kompisar och i viss mån hittade på egna mönster. De gånger jag uppträdde var det i informella sammanhang där jongleringen fick stå för sig själv.
Åren gick och jag insåg allt mer att jongleringen var ett verktyg för att skapa underhållning – och inte underhållning i sig själv. (Idag kan jag se att det ena inte behöver utesluta det andra.) Plötsligt blev det viktigt att hitta intressanta, underhållande och kreativa sätt att presentera mina konster på.
Oavsett var du är i din kreativa process är det väldigt lätt att söka sig till andra artister för att hitta inspiration och ingångar till ”nytt” material. Risken är då överhängande att denna strävan efter inspiration slår över och plötsligt står du där på scen och med någon annans skämt, idé och rutin. Jag tror alla genomgår en sådan fas. En del stannar tyvärr där – andra går vidare.
En bokserie som hjälpte mig att ta flera steg i den kreativa processen var Bruce ”Charlie” Johnssons böcker ”Creativity for Entertainers”. Den baserar sig i sin tur på Roger Von Oecks succé ”A whack on the side of the head” som också den är en helt briljant bok kring kreativt tänkande. Dessa böcker gav mig insikt, begrepp och verktyg att angripa den kreativa processen samt skapa förståelse – och därmed respekt för andra människors skapelser. Därför rekommenderar jag dessa böcker till alla som ens funderar på att skapa unikt och eget material. Böckerna går att beställa här, och är lätt värda dina pengar!
En annan bok som förändrade och raffinerade min syn på vad jag håller på med är ”Stand Up – A professional guide to Comedy magic” av Ian Keable. Utgångspunkten är att du åker runt och jobbar med komisk magi på ställen där du inte kontrollerar alla förutsättningar. Du kanske får jobba i en cafeteria på ett företag, eller på en fet scen med fantastiskt ljud och ljus. Han bryter ner alla tänkbara svårigheter kring att presentera komisk magi i dessa forum. Han har bland annat ett helt enastående kapitel kring hur du hanterar publikdeltagare uppe på scen på ett bra sätt, hur du får upp dem på scen på ett roligt sätt och hur du ska släppa tillbaks dem med hedern i behåll. Det finns så mycket bra i den här boken att det inte går att lista den på annat sätt än att helt enkelt öppna innehållsförteckningen. Inte helt oväntat är kreativitet och unika idéer en hörnsten genom alla kapitel. Tyvärr är boken out of print överallt. Men lyckas du hitta den eller kanske låna den av någon kompis, så är den såklart värd all tid det tog.
Som f.d historielärare måste jag också poängtera nödvändigheten av att fästa blicken i det förgångna. Det finns så många idéer att inspireras av och stimulera din fantasi genom att gå tillbaks i tiden. En bok som om och om igen inspirerar mig är ”MAGIC 1400-1950s”. En tegelsten som med sina 5,5 kilo och en enorm detaljrikedom skapar alla förutsättningar för att resa tillbaks i tiden och få återuppleva magi på helt ”nya” sätt. Jag är övertygad om att historisk kunskap kring ditt fält gör dig till en bättre artist. Genom att förstå vems axlar du står på finner du återigen respekt, men också en stor gemenskap med de individer som skapat så fantastiska kreationer. Utan dem är jag ingen. Boken kan du köpa här.