En teater från 1800-talet

Ta kontroll över din scen

Hur många gånger har jag inte hört artister som beklagar sig över att deras förutsättningar på scenen är katastrofala? Saken är den att de flesta scener är rätt dåliga för skådenummer, allt är designat för musik. Men vad kan vi då göra för att lösa problemet, istället för att bara beklaga sig?

En snygg avgränsare

En idealisk scen

För att veta vad som är dåligt med en spelplats bör vi först veta hur en bra scen faktiskt ser ut. Låt mig rada upp några faktorer som gör mitt jobb lättare.

  • Scenen är så låg som möjligt, men ändå tillräckligt hög för att publiken ska se mig. Ofta räcker 30-60 cm väldigt bra. Ibland behöver den vara högre.
  • Publiken ska placeras så nära scenen som det bara går, men utan att de ska sitta som ett gäng hungriga fågelungar med nackspärr. Mardrömmen är det som vi artister kallar ”döda havet” mellan scen och publik. En yta på flera meter som gör att närheten och känslan helt försvinner.
  • Scenens centrum ska vara rent från monitorer och annat som stör bilden. Inga kablar ska dras över scengolvet.
  • Det ska finnas en säker trappa för publik att använda för att komma upp på scen. Detta gäller såklart bara om scenen är högre än ett vanligt trappsteg.
  • Ljud och ljus efter behov samt tekniker som under showens gång kan parera eventuella ljudfadäs som uppstår.
  • Om showen sker utomhus ska inte publiken ha solen i ögonen.

Tyvärr är det väldigt vanligt att publiken hamnar långt bort från scenen som dessutom är på tok för hög. Mardrömmen är att göra en familjeshow från ett lastbilsflak* med showstart när festivalen öppnar. En handfull stressade och målmedvetna föräldrar med paraplyer kommer marscherande med en hop ungar som alla vill se trollkarlen. Stolar och bänkar är placerade åtta meter bort och gräset är blött. Ytterligare tio meter bort finns en kiosk som serverar kaffe. Det finns en uteservering där…

Ett band sittande på ett lastbilsflak

Det spelar ingen roll hur bra du är – förutsättningarna är så illa att allt talar mot dig. Detta är ett problem alla har stött på, men min erfarenhet är att få faktiskt försöker göra något åt eländet.

Att skapa bra förutsättningar

Hur kan du då undvika att hamna på det där lastbilsflaket? I grund och botten handlar det om att agera proaktivt istället för reaktivt. Du kan inte lösa alla problem om du står på spelplatsen fem minuter innan showtime. Men ibland är det bara så att förutsättningarna är kass och ingen proaktivitet i världen hade räddat dig. Andas, gå upp och försök njut av de faktum att det är få dagar som ditt jobb suger så hårt som just den här dagen. Vissa har det så varje dag de går till jobbet! Men nästan alltid finns det något du kan göra för att göra dina förutsättningar bättre.

Proaktiv och reaktiv

Dessa två begrepp har under åren hjälp mig väldigt mycket för att hantera frustration kring de utmaningar jag stått inför. Låt mig exemplifiera dem.

En snygg avgränsare

Reaktivt beteende är att på studs försöka lösa problem på det sätt som finns tillgängligt just här och nu. Du har ingen långsiktig plan och ingen struktur och med en bristande verktygslåda är alla problem ett spik och alla lösningar en hammare.

Reaktivt beteende: ”Kom fram till scenen här och kolla på min show, den är riktigt bra och sjukt rolig!”

Ett proaktivt beteende innebär att du försökt förutse vilka problem du kommer att stå inför, dels genom att försöka tyda järtecken men och genom att använde de erfarenheter du och dina vänner haft av liknande situationer. Ett proffs hamnar i problem ofta – men inte i samma problem mer än en gång.

Proaktivt beteende: Artisten i fråga befinner sig på plats i god tid och är rolig vilket gör att publiken automatiskt kommer närmre, vill uppleva och prata med hen och placerar sig så att showen har förutsättningar för att bli bra.

Ett recept på en bra scen

En mycket bra scenbild

  • I samband med att giget går i land, prata med arrangören om vad du behöver. Ställ frågor om vilken scen som finns tillgänglig och förklara att de får ut mer för pengarna ju bättre förutsättningarna är. Se till att denna information också skickas till dem skriftligen. Ibland är en teknisk raider det bästa att skicka över, men ibland känns det som överkurs.
  • Kom till giget i god tid, finns det möjlighet är det alltid bra att spana in stället redan dagen innan eller på morgonen. Det ger dig tid nog att prata med arrangörer om saker som ni kommit överens om men som glömts bort. Arrangörer har generellt sätt massor av saker i huvudet, och det som är väldigt viktigt för mig som artist är utifrån en stor festival, inte alls viktigt. Ingen bevakar dina intressen – så du måste göra det själv.
  • Ibland är förutsättningarna katastrof. Då är det bara att försöka lösa problemet så bra det går. Återigen är tid lösningen. Ju mindre tid du har, ju sämre lösningar kan du hitta. Senaste gången jag hamnade på ett lastbilsflak valde jag att placera showen framför flaket och spela på marken. Publiktrycket var ganska mediokert och det fanns ingen anledning till att stå där uppe och förlora kontakten med publiken. Som gammal gatu- och festivalartist kände jag att det var det bästa för min show.
  • Glöm inte bort att du är den som kan din show bäst! Allt som oftast kommer ingen i personalen att vilja flytta sin dukning så att borden kommer närmre scenen. Är du i god tid är det enkelt att flytta bord då dukningen inte hunnit hamna på plats. Men är borden dukade går det fortfarande att duka om. Alla kommer att vara sura på dig, men ge inte upp. Du hittar säkert någon ur serveringspersonalen som är på din sida, eller restaurangchefen som vill ha en bra show. Tveka inte utan erbjud dig att göra det själv. För några månader sedan var jag så dryg att jag fick hela företaget att flytta en scen åtta meter åt sidan. Det innebar att hela scenen fick monteras ner och byggas upp igen. Ingen var nöjd. Efteråt var alla nöjda och de förstod precis varför vi gjorde vad vi gjorde.
  • Du är troligen först ut på scen, det betyder att du måste kontroller ytan när alla soundchecks är klara. Om ett band kommer att gå på efter dig räcker det inte med att i god tid spanar in scenen, göra ett soundcheck och sedan löka med en kaffe backstage. Sagda band kommer att fylla scenen med instrument, pedaler, kablar, monitorer, trumset, mickstativ och annat elände som gör att din plan kommer att gå på arslet. Stanna i närheten av lokalen och prata med bandet i fråga! Oftast har de inte en tanke på att scenen kan behöva nyttjas på ett annat sätt än för just musik. De flesta band fattar läget men det händer ändå att jag fått förklara att deras instrument kommer att flyttas oavsett. De får då välja mellan att jag gör det eller att vi tillsammans försöker lösa problemet. Musiker vill, precis som trollkonstnärer, sällan att andra pillar på deras prylar…

Sammanfattningsvis

Jag ser nu att det finns mycket mer att säga om scenytor, men jag lämnar det här. Framöver kommer jag att skriva ett inlägg mer specifikt för festivaler där jag har en hel del att säga. Fram till dess hoppas jag att denna artikel öppnar upp för tankar kring att kontrollera sin spelplats – oavsett om du är artist eller arrangör. Håller du inte med mig, eller anser du att jag missat något centralt. Kommentera eller maila mig gärna.

En snygg avgränsare

*Jag hatar lastbilsflak av hela mitt hjärta! Var scen har säkert sin plats, men här någonstans drar jag en gräns. Jag vet att det finns artister där ute som gillar den här styggelsen, men jag tror de är få och långt mellan. Om du är en av dem, svara gärna i en kommentar nedan om vad det är som är så fantastiskt. Undantag finns såklart då artister i fråga själv byggt en scen anpassad helt efter sin show, där diverse släp, bussar och annat fungerar utmärkt. Burnt out Punks är ett sådant exempel.

6 comments

  1. Åh vad jag gillar dina artiklar! Jag har i två perioder varit bokad av ett arrangemang i där vi åkt runt i Göteborgs förorter. Verkligen trevligt och härligt att spela där folk är så glada över att vi dyker upp. Dock är scenen nästan alltid ett lastbilsflak som dessutom är fullt av musikintrument. Har hittils lyckats hålla mig ifrån flaket och har alltid med mig mitt rep gör att skapa en egen scen framför lastbilen. Tack för en fin blogg!

    1. Skoj att du gillar dem! Lastbilsflak fungerar enbart om det är en väldigt stor publik, och dessutom måste ju takhöjden funka för de nummer man ska göra. Jag är helt på ditt lag. Framför är oftast bättre.

  2. Alltså Anders dina bloggar är helt fantastiska!!! Huvudet på spiken varenda gång!

    Jag skulle en gång uppträda i Orsa (har jag för mig…) på en gatufest där man ställt upp ett antal bänkar framför en 1,8m (!!!!) hög scen där de ville att jag skulle köra min show. Samma scen som senare under kvällen skulle användas för någon typ av rave. Perfekt.
    Tack och lov hade jag tid att vara proaktiv och kunde konstatera att eftersom bänkarna inte hade ryggstöd kunde man lika gärna vända 180 grader på publiken och så stod jag på ”baksidan” av en låg skateboardramp av betong som fanns näääästan centrerat i publikens ”nya” vy. Den var 50-60cm hög och passade perfekt.
    Slutsats: Skall du arrangera en gatufest där du vill ha ett skådenummer med familjetema under dagen; sätt inte detta nummer på en scen som enligt arbetsmiljöverket borde ha meterhögt staket runt sig och/eller kräva att artisten jobbar i säkerhetssele och fallskydd…

    1. Haha! Ja, bara att ta upp en medhjälpare på scen blir ett nummer i stil med Mount Everest. Din slutsats är för övrigt korrekt! 🙂

  3. Riktigt bra artiklar som jag delar med mig till min magiske (och magiutövande) son. Det är många kloka och tänkvärda åsikter och erfarenheter som han kan verkligen kan ta till sig av.
    Vi ses i Söderköping om en månad. Vi ser fram emot Gästabudet. /Ola

Leave a Reply

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.